Rozširujúce info
Popis zákazky
Predmetom zákazky je rekonštrukcia komunikácií a spevnených plôch na námestí v obci Necpaly. Námestie je v súčasnosti celé vyasfaltované, len malá plocha v strede námestia a priestor okolo pamätníka SNP sú trávnaté, so vzrastlou zeleňou. Južnú hranicu námestia tvorí oplotenie kaštieľa detského domova a základnej školy. Východnú stranu ohraničuje oplotenie obecného úradu a zdravotného strediska, severnú potok Necpalka, západná, hranica sa zužuje k južnej objektom Jednoty.
Plocha je využívaná ako križovatka ciest, obrátka autobusov, parkovisko, pešia plocha, bez vymedzenia dopravných trás a rozlíšenia plôch pre jednotlivé druhy dopravy. Navrhované riešenie upravuje dopravné vzťahy na ploche námestia, tým že určuje:
- trasy vozidlových komunikácii, a to hlavnej cesty Martin - Necpaly - Belá a na ňu pripojenej cesty do Folkušovej v kolmej stykovej križovatke,
- komunikáciu pre autobusovú zastávku a otočenie autobusov s prístupovým chodníkom a nástupovou plochou pred Detským domovom,
- plochy pre obslužné komunikácie, parkoviská, pešie chodníky a plochy v priestore pred Obecným úradom a zdravotným strediskom.
Technické riešenie odčleňuje funkciu komunikácií pre motorové vozidlá od ostatných úžitkových a estetických funkcií.
Základná šírka vozoviek medzi novými vyvýšenými obrubníkmi u oboch komunikácii - trasy 1 a trasy 2 je 2 x 3,5 = 7,0 m. Hlavná cesta - trasa 1 je v dĺžke kruhového oblúka o polomere 27 m rozšírená o 2,20 m na celkovú šírku 9,20 m. Rozšírenie sa vykoná na dĺžke 30 m pred kruhovým oblúkom, na obe strany od osi komunikácie o 1,1 m. Polomer obrubníka v pripojení trasy 2 na hlavnú cestu je v zmysle STN 736110 12,0 m. Komunikácia len pre autobusy hromadnej dopravy - otoč - je jednosmerná s minimálnou šírkou medzi obrubníkmi 4,5 m. Navrhnuté riešenie obrátky autobusov spĺňa podmienku STN 736056 (príloha 2 k čl. 16 o minimálnych polomeroch oblúkov) vnútorný 5,3 m, vonkajší 12,0 m; šírka pruhu 6,70 m. Vymedzenie trás vozidlových komunikácii (trasa 1, 2 a komunikácia pre autobusy) bude pozostávať z osadenia betónových obrubníkov rozmeru 15/30 cm do betónového lôžka, 15 cm nad úroveň existujúcej spevnenej plochy. Obrubníky budú osadené do betónového lôžka po rezaní živičného krytu, v líniách určených kótami vo vytyčovacom výkrese. Navrhovaná úprava vozidlových komunikácií neuvažuje s rekonštrukciou existujúceho živičného povrchu.
Prístupový chodník k autobusovej zastávke šírky 1,50 m, stanovenej podľa čl. 159 STN 736110 umožňuje obchádzanie detského kočiara alebo invalidného vozíka a chodca s batožinou. V priestore autobusovej zastávky je chodník rozšírený na 2,0 m, čím je splnená požiadavka ON 736075 o minimálnej šírke pásma pre čakajúcich 1,50 m + voľný pruh pre chodcov. Chodníky sú navrhnuté s dláždeným povrchom (zámkovou dlažbou) v priečnom spáde 2 % k vozovke, alebo do zelene.
Parkoviská a odstavné plochy Architektonická štúdia vyčlenila umiestnenie niekoľkých plôch pre dočasné parkovanie, s maximálnym počtom 10 vozidiel. Parkoviská pred obecným úradom pre kolmé odstavenie 5 vozidiel a šikmé odstavenie 10 vozidiel navrhnuté v zmysle STN 736056 sú viazané na komunikáciu šírky 6,0 m, pripojenú cez znížený obrubník na trasu 2. Rozmer jedného parkovacieho miesta je 2,5 x 5,0 M. Parkovacie miesta budú vyznačené použitím pruhov inej farby dlaždíc. Parkoviská sú lemované smerom k zeleni záhradnými obrubníkmi rozmeru 5/25 cm uloženými do betónového lôžka. Plocha parkovísk je priečne spádovaná k pozdĺžnemu zlomu v dlažbe na rozhraní komunikácie a kolmých parkovísk, s pozdĺžnym spádom 1 % k odvodňovaciemu žľabu s mrežou, osadenému v mieste pôvodného rigola. Na komunikáciu k parkoviskám je viazaná jednopruhová obslužná komunikácia, sprístupňujúca pozemky za budovou Obecného úradu. Chodníky v tejto časti navrhnuté v šírkach 1,0 a 1,5 m vyúsťujú do rozptylových peších plôch námestia. Chodníky v naviazaní na prechod pre chodcov sú riešení bezbariérovo znížením obrubníka do úrovne vozovky na dĺžke 2,0 m. Spevnená plocha námestia pred Obecným úradom je riešená v jednej úrovni bez zvýšených obrubníkov.
Komunikácie vozidlové a parkoviská - betónová dlažba zámková 60 mm podkladné lôžko z drte FR. 4 - 8 mm 40 mm - kamenivo spevnené cementom 120 mm - štrkodrva 200 mm - zhutnené podložie hrúbka spolu: 420 mm
Chodniky - betónová dlažba zámková 60 mm - podkladné lôžko z drte FR. 4 8 mm 40 mm - štrkodrva 200 mm - zhutnené podložie hrúbka spolu: 300 mm.
Za odvodňovacím žľabom (pri pamätníku SNP) sa osadí pod úroveň terénu usadzovacia nádrž - použije sa typová vodomerná šachta, s pobetónovaním dna prostým betónom hr. 100mm. Nádrž sa výškovo osadí tak, aby výtokové potrubie smerované do potoka ponechávalo v nádrži čo najväčšiu usadzovaciu výšku. Umiestnenie šachty je bližšie uvedené v technickej projektovej dokumentácii.
Voda z plôch komunikácii s existujúcim asfaltovým povrchom bude tak ako doteraz stekať prirodzeným spádom územia do odtokového kanála pri Požiarnej zbrojnici, s vyústením do potoka.
Stavba nebude mať nepriaznivý vplyv na okolitú zástavbu. Počas stavby dôjde k čiastočnému obmedzeniu dopravy pri vypilovaní okrajov vozoviek pre osadenie obrubníkov. K obmedzovaniu chodcov v podstate nedôjde, pretože v súčasnosti námestie chodníky nemá, pohyb chodcov teda nie je obmedzovaný.