Rozširujúce info
Doplňujúce informácie
Pokračovanie odôvodnenia v časti IV.1.1)
ZVO neobsahuje osobitný odkaz na ochranu verejného zdravia. V dôvodovej správe k ZVO je v súvislosti s možnosťou použitia priameho rokovacieho konania podľa § 81 alebo § 115 ZVO uvedené nasledovné: Musí byť preukázateľné, že verejný obstarávateľ sa dostal do mimoriadnej situácie nie vlastným zavinením, a túto mimoriadnu situáciu nebolo objektívne možné vopred predpokladať, pričom je nútený v stanovenom časovom období zabezpečiť uzavretie zmluvy a jej plnenie. Z rozhodnutí Súdneho dvora EÚ vyplýva, že v prípade uzavretia zmlúv, kde prichádza do úvahy uplatnenie priameho rokovacieho konania z dôvodu mimoriadnej udalosti, musia byť súčasne splnené tri podmienky, a to existencia nepredvídateľnej udalosti, časová tieseň, kedy nie je možné dodržať časové limity stanovené pri iných súťažných postupoch verejného obstarávania, a kauzálna väzba medzi nepredvídateľnou udalosťou a časovou tiesňou, ktorá z nej vyplýva.
Pri posudzovaní, či ide o mimoriadnu udalosť podľa tohto zákona, možno vychádzať z ustanovení zákona č. 387/2002 Z.z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny v znení neskorších predpisov a zákona č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, pričom druhý menovaný predpis definuje mimoriadnu udalosť ako živelnú pohromu, haváriu, katastrofu, ohrozenie verejného zdravia II. stupňa alebo teroristický útok, pričom 1. živelná pohroma je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k nežiaducemu uvoľneniu kumulovaných energií alebo hmôt v dôsledku nepriaznivého pôsobenia prírodných síl, pri ktorej môžu pôsobiť nebezpečné látky alebo pôsobia ničivé faktory, ktoré majú negatívny vplyv na život, zdravie alebo na majetok, 2. havária je mimoriadna udalosť, ktorá spôsobí odchýlku od ustáleného prevádzkového stavu, v dôsledku čoho dôjde k úniku nebezpečných látok alebo k pôsobeniu iných ničivých faktorov, ktoré majú vplyv na život, zdravie alebo na majetok, a 3. katastrofa je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k narastaniu ničivých faktorov a ich následnej kumulácii v dôsledku živelnej pohromy a havárie."
V zmysle zákona č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia Ohrozenie verejného zdravia II. stupňa nastáva, ak je potrebné prijať opatrenia podľa osobitného predpisu pri
a)radiačnej nehode alebo radiačnej havárii,
b) výskyte prenosného ochorenia, podozrení na prenosné ochorenie alebo podozrení na úmrtie na prenosné ochorenie nad predpokladanú úroveň,
c) uvoľnení chemických látok ohrozujúcich život, zdravie, životné prostredie a majetok alebo
d) úniku mikroorganizmov alebo toxínov z uzavretých priestorov.
Možnosť použitia priameho rokovacieho konania pre ohrozenie koronavírusom:
V kontexte vyššie uvedeného, je možné konštatovať, že v vzhľadom na skutočnosť, že z rozhodovacej praxe UVO vyplýva reštriktívny výklad použitia priameho rokovacieho konania (ďalej len PRK); PRK z dôvodu šírenia sa ochorení koronavírusom je možné použiť len v prípade ak:
- je vyhlásené ohrozenie verejného zdravia II. stupňa bola vyhlásený núdzový stav od 01.10.2020
- a predmet zákazky sa týka priamo jednej z činností nevyhnutných pre boj s týmto ochorením, resp. s jeho šírením OOPP sú nevyhnutné na ochranu zdravia a života pred šírením koronavírusu u najviac disponovaných zdravotníckych pracovníkov verejného obstarávateľa (obe podmienky musia byť splnené súčasne)
- vzhľadom na vývoj pandémie sa neúmerne zvýšila spotreba OOPP, ktorú nebolo možné predvídať,
- obstarávané OOPP slúžia na preklenutie obdobia od vyčerpania stávajúcich zásob, do uzavretia zmluvy/zmlúv na základe vyhlasovaného dynamického nákupného systému, ktorého predmetom je obstaranie rovnakých OOPP. .