Predmetom zákazky je nákup mäsových výrobkov v rámci zabezpečenia humanitárnej pomoci pre Ukrajinu a odídencov z Ukrajiny v súvislosti s ruskou vojenskou inváziou.
Nákup mäsových výrobkov je špecifikovaný na základe aktuálnej potreby, resp. požiadavky oficiálnych predstaviteľov ich miest a regiónov z ukrajinskej strany, za dodržania podmienky, aby nedošlo k ohrozeniu dodávok mäsovými výrobkami v rámci platných zmluvných vzťahov a tým k ohrozeniu dodávok na domácom trhu s mäsovými výrobkami.
Doplňujúce informácie
V tejto súvislosti Vláda SR prijala dňa 26. februára 2022 Uznesenie č. 142 k návrhu na vyhlásenie mimoriadnej situácie v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny, ktorým vyhlásila podľa § 8 zákona NR SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov dňa 26. februára 2022 od 12.00 h mimoriadnu situáciu pre územie SR.Vzhľadom na nepredvídateľnosť vzniku tejto situácie nebola zo strany SR ani predpokladaná potreba takýchto špecifických komodít pre účely humanitárnej pomoci, či zásobovania odídencov z územia Ukrajiny prichádzajúcich na územie SR. Potrebné tovary preto neboli v minulosti obstarávané štandardnými súťažnými postupmi, t.j. neexistujú zmluvy, ktoré by zakladali možnosť tieto tovary zo strany SR okamžite nakúpiť a následne poskytnúť pre požadovaný účel.
Vláda SR v tejto súvislosti dňa 16. marca 2022 prijala Uznesenie č. 187 k návrhu opatrení na zabezpečenie potravín na účely humanit. pomoci pre Ukrajinu a odídencov z Ukrajiny, na základe ktorého boli MPRV SR pridelené finančné prostriedky s účelovým určením na okamžitý nákup potravín, a zároveň uložená úloha zabezpečiť priamym rokovacím konaním nákup potravín na účely humanit. pomoci pre Ukrajinu a odídencov z Ukrajiny na základe požiadaviek Ukrajiny.
MPRV SR, ako ústredný orgán štátnej správy, pre potravinárstvo a potravinový dozor je oprávnené posúdiť požiadavku aj z pohľadu:
- možností producentov na území SR dodať potrebné množstvá špecifikovaných komodít,
- súvisiaceho vplyvu na trh v SR po obstarávaní a nákupe týchto komodít v požad. množstvách, a ich vyvezení mimo územia SR,
- vrátane posúdenia dostatku, resp. rizika (množstevného) nedostatku týchto komodít pre potreby občanov SR po realizácii.
Vzhľadom na vyššie uvedené bolo rozhodnuté, že PRK bude realizované s producentmi požadovaných komodít, ktorí majú zastúpenie na území SR, a u ktorých existuje predpoklad, že
- disponujú určitými zásobami požadovaných komodít a/alebo ich vedia v krátkom čase vyrobiť zo vstupných surovín, a zároveň nedôjde k ohrozeniu dodávok potrebných množstiev pre potreby trhu SR,
- spĺňajú kvalitatívne a technické požiadavky na predmet zákazky,
- spĺňajú hygienické požiadavky pri výrobe a distribúcií požadovaných komodít.
Na základe týchto požiadaviek bol identifikovaný okruh hospodárskych subjektov, a to subjektov hospodárskej mobilizácie v zmysle zákona č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu, v znení neskorších predpisov, t.j. výrobcovia relevantných komodít alebo výrobcovia , ktorí sú schopní resp. majú výrobné kapacity na špecifikovanú komoditu v požadovanom množstve.
Vzhľadom na vzniknutú časovú tieseň a neustále sa vyvíjajúci situáciu na Ukrajine (nespôsobenú verejným obstarávateľom) nie je možné realizovať rozsiahly prieskum trhu o disponibilných množstvách, resp. o možnostiach navýšiť výrobné kapacity a pod. pre požadované účely v rámci trhu EÚ, a zároveň vyhodnotiť dopady takéhoto hromadného nákupu na trh (potenciálna deformácia) bez rokovania s výrobcami a/alebo ich zastúpením. Z rovnakého dôvodu nie je efektívne možné v časovej tiesni stanoviť podmienky a požiadavky pre štandardný súťažný postup tak, aby na jednej strane neboli diskriminačné, umožnili porovnateľnosť ponúk, a na druhej strane umožnili zazmluvnenie dodávky požadovaných množstiev.
Ďalším podstatným dôvodom, prečo nie je možné realizovať iné postupy verejného obstarávania, sú neustále sa meniace podmienky a dopyt zo strany Ukrajiny a následne aj dodržiavanie zákonných lehôt v týchto postupoch.
Verejný obstarávateľ preto, a zároveň v súlade s uznesením vlády, rozhodol o použití postupu zadávania zákazky podľa § 81 písm. c) ZVO.
Predmetné verejné obstarávanie nie je:
a) zelené verejné obstarávanie,
b) obstarávanie inovácie,
c) obstarávanie zamerané na sociálne aspekty.
Oznámenia
Rok oznámenia
Číslo vestníka
Názov 1. podtypu oznámenia
Názov 2. podtypu oznámenia
Evidenčné číslo (značka oznámenia)
2022
143
Oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania
Oznámenia o dobrovoľnej transparentnosti EX-ANTE
3-PRK
Oznámenia detailne
[3-PRK] Oznámenia o dobrovoľnej transparentnosti EX-ANTE
Názov typu oznámenia
Predbežné a pravidelné oznámenia, profily kupujúceho