Popis zákazky
Úsek železničnej trate výhybňa Paludza (Liptovský Mikuláš)–Liptovský Hrádok je súčasťou vetvy Va. koridoru č. V. Začiatok 5. etapy je určený v km 240,100, koniec etapy je v km 258,650.
Hlavným účelom stavby je modernizácia technickej infraštruktúry železničnej trate pre dosiahnutie európskych parametrov podľa medzinárodných dohôd: AGC z r. 1985 a z r. 1993.
Hlavnými kritériami modernizácie železničnej infraštruktúry tohto úseku sú:
• zvýšenie traťovej rýchlosti do 160km/h vrátane v čo najdlhších úsekoch bez náhlych rýchlostných skokov (do 20km/h)
• priechodnosť vozidiel pre kinematický obrys vozidla UIC C a priechodný prierez UIC GC
• únosnosť železničného zvršku a zodpovedajúca únosnosť železničného podvalového podložia pre triedu zaťažiteľnosti D4 UIC (hmotnosť na nápravu 22,5t)
• priechodnosť železničných mostných stavieb pre zaťažovací vlak UIC-71 a priestorovú úpravu podľa STN 73 6201. Nové mosty navrhovať na zaťaženia podľa Eurokódu
• prestavba železničných staníc pre dosiahnutie užitočných dĺžok hlavných a predjazdných koľají minimálne 750m, ostatných dopravných koľají 700m (výnimočne 650m); nástupištia s hranami 550mm nad temenom koľajnice (TK) dĺžky 250m vo všetkých zastávkach a staniciach, v staniciach s pravidelným zastavením vlakov EC, IC, Ex alebo R dĺžky 400m; peronizácia s bezkolíznym – mimoúrovňovým prístupom cestujúcich a s úpravou všetkých komunikácií pre chodcov v priestoroch staníc a zastávok pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu
• vylúčenie všetkých úrovňových priecestí – krížení s cestnými komunikáciami, t.j. vybudovanie nových konštrukcií nadjazdov, podjazdov a podchodov so súvisiacimi cestnými komunikáciami
• komplexná prestavba trakčných vedení; trakčné vedenie bude priečne aj pozdĺžne delené do samostatných celkov s možnosťou miestneho i diaľkového ovládania odpojovačov
• pokiaľ to prestavba železničných zastávok a staníc vyžaduje, rekonštruujú sa aj dotknuté silnoprúdové rozvody a elektrické osvetlenie, vybuduje sa elektrický ohrev
• riadenie technologických procesov napájania pevných trakčných zariadení a vybraných elektrických odberov sa uskutoční miestnymi riadiacimi systémami ako aj diaľkovo riadenými systémami z dispečerských centier – Bratislava, Žilina
• nové SZZ 3. kategórie na princípe elektronických stavadiel s väzbami na vlakový zabezpečovač, resp. systémy automatického riadenia rýchlosti vlakov; SZZ sa vybudujú pred koľajovými úpravami tak, aby zmenou programu sa SZZ prispôsobovalo stavebným postupom prestavby stanice
• nové TZZ, ktoré sa vybuduje systémom automatických hradiel s nadstavbou pre kontrolu rýchlostí, pričom elektronické stavadlo SZZ plní funkciu TZZ v priľahlých úsekoch trate; súčasťou TZZ je aj vlakový zabezpečovač, umožňujúci prenos všetkých informácií potrebných pre riadenie rýchlosti vlaku z trate na hnacie vozidlo; predmetom stavby sú iba stacionárne zariadenia tohto systém; zariadenie v mobilných prostriedkoch, zabezpečujúce príjem informácií a výpočet maximálnej rýchlosti z hľadiska parametrov trate a jazdných vlastností vlaku, ako aj kontrolu dodržiavania maximálnej rýchlosti, nie sú predmetom stavby a budú súčasťou mobilných prostriedkov – rušňov
• nová telekomunikačná technika – nové telekomunikačné vedenia na prenos dát a digitalizácia celej železničnej telekomunikačnej siete; s novými systémami prenosu dát sa ráta aj pri aplikácii kontroly a riadenia TP NET
Samotný návrh modernizácie železničnej trate tohto úseku je vedený na pôvodnom telese len v ŽST Liptovský Hrádok. Za žilinským zhlavím ŽST Liptovský Hrádok sa nové trasovanie trate odkláňa z pôvodného telesa a trať sa napája na existujúcu pred košickým zhlavím výhybne Paludza.
Preložka železničnej trate v návrhu trasovania modernizovanej železničnej trate s ohľadom na existujúcu železničnú trať je: začiatok preložky v sžkm 247,148 (nžkm 244,067) a koniec preložky v sžkm 263,476 (nžkm 258,650) (k. ú. Galovany), dĺžka preložky železničnej trate je 14,583km.
Nové zábery územia tvoria okrem uvedenej preložky trate aj zábery vyvolané stavbou mimoúrovňových krížení, t.j. nadjazdov a podchodov a k nim prislúchajúcich komunikácií.
Významnými stavebno-technickými prvkami, ktoré ovplyvnia architektonický výraz stavby a okolitú krajinu sú jednotlivé objekty, t.j. železničné mosty, cestné nadjazdy, podchody, zárubné a oporné múry, pozemné stavby, protihlukové steny, stožiare trakčného vedenia a elektrických vedení a vegetačné úpravy.
Smerovo a výškovo je modernizovaná trať vedená s prihliadnutím na dodržanie požadovaných rýchlostných parametrov, základných podmienok pre priechodnosť a priestorovú úpravu (hlavne vo vzťahu k nadjazdom) a aby bola dodržaná požadovaná únosnosť mostov a priepustnosť nad vodnými tokmi pre storočné hladiny vody.
Všetky terajšie úrovňové kríženia železničnej trate s komunikáciami budú zrušené a nahradené mimoúrovňovými – nadjazdmi, podjazdmi a podchodmi.
Väzba na okolitú zástavbu a priľahlú cestnú sieť: Napojenie na okolitú zástavbu sa bude realizovať cez mimoúrovňové kríženia s modernizovanou traťou. Existujúce úrovňové kríženia tak budú nahradené nadjazdmi, podjazdmi a podchodmi v prirodzených súčasných miestach tak, aby sa zabezpečilo bezproblémové a bezpečné prepojenie z jednej strany železnice na druhú pre spoločenské aj hospodárske účely.
Väzba na existujúce inžinierske siete: Pri výstavbe dôjde ku styku s existujúcimi inžinierskymi sieťami. V rámci stavby sú riešené preložky prípadne úpravy dotknutých sietí tak verejných ako aj železničných – elektrické vedenia VVN, VN, NN, VO, diaľkové káble, telefónne káble, VTL a STL plynovody, vodovody, kanalizácie, melioračné potrubia, všetky druhy káblov ŽSR.
Stavba 5. etapy je delená na:
UČS 408 ŽST Liptovský Hrádok
UČS 409 Traťový úsek Liptovský Hrádok - Liptovský Mikuláš
UČS 410 ŽST Liptovský Mikuláš
UČS 411 Traťový úsek Liptovský Mikuláš – výh. Paludza
K zásahu do biotopov európskeho a národného významu a k zásahu do chráneného vtáčieho územia Nízke Tatry v rámci 5.etapy nedochádza.